De pandemie heeft een al exploderende trend van online verkopen nog belangrijker gemaakt. Dus, hoe kunnen kleine en middelgrote bedrijven zich nog onderscheiden? De populariteit van e-commerce is geen nieuw verhaal. De grote spelers – Bol.com, Zalando, Cool Blue, Wehkamp en anderen zijn de afgelopen jaren snel gegroeid. De COVID-19-pandemie heeft echter de groei van het gemak van online winkelen versneld. Hoe de pandemie de e-commerce heeft beïnvloed? In maart 2020 ging een groot deel van de wereld op slot, waardoor veel bedrijven tijdelijk moesten sluiten. Landen versoepelen geleidelijk de beperkingen, maar de toekomst is nog onzeker. Zelfs bedrijven die heropenen, hebben beperkingen op het afdwingen van sociale afstand, het dragen van maskers en limieten voor het aantal klanten dat tegelijk een ruimte kan betreden. Wanneer traditioneel winkelen moeilijk wordt, of zelfs eng kan zijn, zijn mensen steeds meer geneigd om online te winkelen. Het feit dat consumenten de grote spelers en andere online retailers al met open armen omarmden, maakte deze overstap aanzienlijk gemakkelijker. In 2020 steeg de online omzetgroei enorm. De kans is groot dat deze trend zich doorzet in de post-quarantaine wereld. De voordelen van online winkelen zullen niet verdwijnen, zelfs niet wanneer detailhandelszaken volledig heropenen. Dit alles wijst erop waarom dit het ideale moment is om jouw online winkel te openen.

Factoren die een positief effect zullen blijven hebben ode groei van e-commerce

Laten we eens kijken naar enkele redenen waarom klanten waarschijnlijk steeds meer online zullen blijven winkelen.
  • Nieuwe winkelgewoonten. Door de quarantaine is de manier waarop mensen artikelen kopen veranderd. De situatie heeft lang genoeg geduurd om deze patronen te laten verankeren. Zeker, wanneer winkels opengaan, zullen klanten meer naar buiten gaan. Dit betekent echter niet dat ze plotseling zullen stoppen met het vrij verslavende en geruststellende gevoel van online winkelen.
  • De angst voor COVID-19 zal niet van de ene op de andere dag verdwijnen. Zelfs wanneer de quarantaine eindigt, zullen mensen voorzichtig zijn, en velen zullen nog steeds de voorkeur geven aan online winkelen vanuit de veiligheid van hun huis.
  • De snelle groei van mobiele apparaten maakt het gemakkelijker dan ooit om online te browsen en te winkelen. Klanten kunnen met één hand bestellingen plaatsen vanaf het apparaat dat ze waarschijnlijk altijd in hun hand of zak hebben.
  • Zelfs toen sommige artikelen schaars werden in fysieke winkels, waren er mogelijkheden om online te bestellen.
  • Gemak, ruime keuze en besparingen hebben vanaf het begin geleid tot online winkelen. Dit zal exponentieel doorgaan naarmate de voordelen van e-commerce nog populairder en concurrerender worden.
Kleinere bedrijven kunnen ook handige diensten aanbieden, zoals online winkelen in combinatie met afhalen in de winkel. Als je een fysieke onderneming hebt, moet je er rekening mee houden dat een combinatie met een digitale ervaring de algehele transactie in de winkel verbetert. Begin klein en breidt uit zodra dit nodig is. De online winkel groeit volledig met je mee.

Haal het meeste uit sociale media

Social media biedt een geweldige kans om in contact te komen en blijven met klanten en de kloof tussen online en offline winkelen te overbruggen. Advertenties op sociale media. Adverteren op Facebook, Instagram en andere sociale sites kan verkeer naar jouw online winkel leiden. Gebruik Pinterest om producten te promoten. Voor het verkopen van fysieke artikelen is Pinterest een van de beste opties, aangezien veel gebruikers naar deze site komen om inspiratie op te doen. Je kan organisch verkeer opbouwen met pinnen en borden, maar ook door te adverteren op Pinterest. Hoewel COVID-19 op een gegeven moment onvermijdelijk zal eindigen, zullen veel van de economische veranderingen die plaatsvinden waarschijnlijk blijven bestaan. Hier volgen enkele algemene tips om in gedachten te houden.
  • Kom in contact met jouw klanten op een multi- of omnichannel-manier.
  • Wees transparant. Als je problemen ondervindt door tekorten, stijgende kosten van bepaalde artikelen of vertragingen als gevolg van problemen met de toeleveringsketen, laat klanten dit dan weten. Houd hen op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en probeer problemen niet te verbergen.
  • Flexibel zijn. Tijdens en hoogstwaarschijnlijk na de pandemie stellen klanten het op prijs om zoveel mogelijk keuzes te hebben als het gaat om klantenservice, verzending, betalingsopties en elk aspect van een transactie. Als je bijvoorbeeld bent begonnen met het aanbieden van thuisbezorgservice terwijl je gedwongen was te sluiten, kun je overwegen dit beleid voort te zetten, zelfs als de deuren weer open zijn.
Klanten waarderen nu steeds meer het gemak van online winkelen. Hoewel de beperkingen die zijn opgelegd door COVID-19 online winkelen misschien nog aantrekkelijker hebben gemaakt, is dit eigenlijk een langetermijntrend die zich waarschijnlijk tot ver in de post-pandemische toekomst zal voortzetten. Om hier het maximale uit te halen, moeten bedrijven transparantie, flexibel beleid en handige omnichannel-oplossingen voor shoppers bieden. Heb jij al een online winkel?

Gerelateerde posts