TIPS & TRICKS VOOR VALENTIJNSDAG
Gedurende het jaar zijn er een paar vieringen die mensen het meest aanspreken. Als het op liefde aankomt, is er één bepaalde gelegenheid die het zowel in het echte leven als op sociale media belichaamt: 14 februari.
Voor merken betekent Valentijnsdag elk jaar nieuwe ideeën bedenken om de aandacht te trekken en hun omzet te vergroten.
Het is echter moeilijk om elk jaar nieuwe en boeiende marketingcampagnes voor Valentijnsdag te bedenken.
Dus hier zijn een paar ideeën en strategieën om valentijnsdag tot een succes te maken.
Is het een goed idee om over Valentijnsdag op sociale media te posten?
Elke campagne die je lanceert, vereist tijd en inspanning.
Je vraagt je natuurlijk af of het de moeite waard is om te investeren in een speciale Valentijnsdagcampagne.
Mijn antwoord hierop: ja, en het brengt veel voordelen met zich mee.
Het lijkt erop dat mensen dit jaar meer dan bereid zijn veel geld uit te geven om hun dierbaren te verwennen.
Ideeën voor social media marketing op Valentijnsdag
Van eenvoudige posts tot complete campagnes, we hebben een aantal opties voor je verzameld.
Beschouw dit als een checklist die je moet doorlopen om erachter te komen welke voor jou het meest geschikt is.
Promoot jouw best verkopende producten
Het is tijd om uw meest populaire producten in de schijnwerpers te zetten. Maak een lijst van uw belangrijkste troeven en zet een Valentijnsdagcampagne op die indruk zou maken op uw strengste criticus.
Probeer een passende context rond het product en het idee te creëren, zodat het op een natuurlijke manier kan worden geïntegreerd.
Coördineer een mooie campagne met een ander bedrijf
Deze Valentijnsdag is het tijd om de middelen te verdubbelen door samen te werken met een ander bedrijf. Op deze manier kan je een sterkere Valentijnsdagmarketingcampagne bouwen, met meer bekendheid.
Co-marketingtactieken zijn zeer effectief gebleken, zolang het je lukt om aan een paar punten te voldoen:
- Vind de perfecte partner. De belangrijkste stap is om een ander bedrijf te vinden dat complementair is aan jouw merk. Ze bieden producten of diensten aan die hand in hand gaan met jouw diensten of producten en delen hetzelfde type publiek.
- Focus op het beeldmateriaal door de merkelementen van beide partners te combineren. Spreek een wederzijdse visuele richtlijn af en maak een paar speciale foto’s. Je kunt zelfs een tijdelijke omslagfoto uploaden die het thema van de liefdesmaand weerspiegelt.
- Coördineer en gebruik dezelfde berichten. Communiceer wederzijdse intenties en waarden op een vergelijkbare manier, met een vergelijkbare toon. Zorg voor consistentie in alles wat je doet.
- Zorg voor prikkels, zoals kortingsaanbiedingen voor beide diensten/producten, een “Valentijnsdagpakket” – iets dat beide partners ter tafel kunnen brengen.
Dit kan een zeer effectieve Valentijnsdag-promotie blijken te zijn die leads of klanten kan genereren voor beide partijen.
Gebruik de juiste hashtags
Hashtags zijn echt een coole manier om een nieuw publiek te benaderen en nieuwe gebieden te betreden. Zolang je ervoor zorgt dat je de juiste gebruikt.
Zoek naar de trending hashtags op Instagram en selecteer welke hashtags je aan je berichten kunt toevoegen.
Valentijnsdag top hashtags
Het vinden van de juiste hashtags voor elke gelegenheid kan lastig zijn.
Voor deze Valentijnsdag-viering heb ik #valentijnsdag2022 getest op Instagram om te zien welke aan Valentijnsdag gerelateerde hashtags het populairst zijn.
Door relevante, maar populaire hashtags te gebruiken, zorg je ervoor dat jouw bericht een groter publiek bereikt.
Op Instagram
Statistieken kunnen je laten zien wat de beste hashtags zijn die je deze Valentijnsdag zou moeten gebruiken.
Als je #valentijnsdag2022 op Instagram bekijkt, kun je zien dat de meest populaire hashtags die hierbij worden gebruikt, #valentijn, #valentijnsdag of #love en #liefde zijn.
Ook bevatten de meeste berichten met de hashtag afbeeldingen, gevolgd door carrousels en video’s.
Valentijnscadeaugidsen maken
Winkelen voor je geliefde is geen gemakkelijke taak. Iedereen wil het perfecte cadeau kopen, maar niet iedereen weet wat dat cadeau moet zijn.
Maak een lijst met items die perfecte Valentijnsdaggeschenken zouden zijn en voeg een paar van jouw beste producten toe.
Probeer enkele ideeën uit, zoals:
- Cadeaus voor hem
- Cadeaus voor haar
- Cadeaus voor je BFF
- Cadeaus voor je gezin
- Cadeaus voor jezelf
Probeer albums op Facebook of carrouselsberichten op Instagram. Ga op Twitter ook voor visuals.
Valentijnsdag op Facebook
Op Facebook doen merken geen stap terug van het vieren van Valentijnsdag.
Het lijkt erop dat ervaringen, gebruiksvoorwerpen en recepten dit jaar trending zijn. Hoewel sommige afbeeldingen vol informatie staan, zijn sommige erg minimalistisch, maar met langere bijschriften.
Valentijnsdag op Instagram
Op Instagram gebruikt Dior het woord passie om alle Valentijnsdagvieringen samen te vatten.
Rood is een go-to-kleur, dus het is een goed idee om het af en toe in je berichten te gebruiken.
Valentijnsdag post prestaties op Instagram en Facebook
We wilden de prestaties van Valentijnsdagberichten op Facebook en Instagram achterhalen om beter te begrijpen welk type berichten het best presteren.
Merken zouden meer foto’s moeten plaatsen en albums op Facebook moeten maken voor een hogere betrokkenheid.
In dit specifieke geval hebben we vastgesteld dat video’s op Facebook niet zoveel reacties opleveren, en dat ze dezelfde betrokkenheidsratio met links hebben – 0,21%.
De gemiddelde engagement rate per post op Instagram is 0,27%
Over het algemeen publiceerden merken in 2021 foto’s (58,98%) en links (17,88%) op Facebook, gevolgd door video’s (13,7%) en albums (8,82%).
Video’s zorgen voor een hogere betrokkenheid op Instagram in vergelijking met carrousels en afbeeldingsberichten.
Op Instagram presteren video’s het beste voor Valentijnsdag, met een gemiddelde betrokkenheidsratio per bericht van 0,65%.
Jouw checklist
Ongeacht de branche, er is altijd iets speciaals dat je kunt doen op sociale media voor Valentijnsdag.
Laat je publiek zien dat je klaar bent om hen te hulp te schieten door ze een korting aan te bieden, met ze in contact te komen via een wedstrijd of ze gewoon aan het lachen te maken met een slimme post.
Probeer enkele van de ideeën en omarm het gevoel van genegenheid bij het maken van uw berichten.
HIERBIJ JOUW CHECKLIST:
- Promoot jouw best verkopende producten
- Vier Valentijnsdag met speciale berichten
- Coördineer een “mooie” campagne met een ander bedrijf
- Gebruik de juiste hashtags
- Lanceer een wedstrijd of een poll
- Valentijnscadeaugidsen maken
- Valentijnsdag op Facebook
- Valentijnsdag op Instagram
- Valentijnsdag top hashtags